Betalingsachterstand

Heeft u van ons een herinnering gekregen omdat u de huur nog niet heeft betaald? Op deze pagina leest u wat u kunt doen bij een betalingsachterstand.

Het kan iedereen gebeuren: problemen waardoor u de huur niet op tijd kunt betalen. Wat de oorzaak ook is, we horen graag zo snel mogelijk van u wanneer u de huur niet op tijd kunt betalen. Samen proberen we tot een oplossing te komen.

Een huurachterstand kan snel oplopen tot een groot bedrag. En als u langer dan 3 maanden niet betaalt, kunt u uw woning kwijtraken.

Een betalingsregeling aanvragen? Bij een betalingsregeling betaalt u uw huurachterstand in delen af. We bekijken samen hoe groot die delen moeten zijn. U kunt dit direct regelen via betalingsregeling aanvragen

Veel gevraagd over Betalingsachterstand

Op welke manier kan ik mijn betalingsregeling betalen?

Algemeen

U kunt ons machtigen om het maandelijkse bedrag automatisch af te schrijven. U kunt er ook voor kiezen om de huur iedere maand zelf over te maken naar onze bankrekening. Ook kunt inloggen op Mijn Woonkracht10 en direct de huur te betalen. Daarnaast kunt u ons vragen een betaallink via de e-mail te ontvangen. U betaalt dan de regeling via iDEAL.

Wat zijn de voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling?

Algemeen

Aan het afsluiten van een betalingsregeling zijn voorwaarden verbonden.

  • De betalingsachterstand mag niet verder oplopen. Naast het (termijn)bedrag betaalt u de maandelijkse huur op tijd. Dit betekent dat ook dit bedrag op de 1e van de maand op onze rekening staat.
  • Zolang de betalingsregeling loopt, kunt u geen uitstel van betaling aanvragen.
    U betaalt het termijnbedrag van de betalingsregeling voor de 1e van de maand. Betaalt u te laat of niet? Dan vervalt de betalingsregeling en is het resterende bedrag direct opeisbaar.
  • Lukt het u niet om de afspraken na te komen? Dan moeten wij een deurwaarder inschakelen. De kosten voor de deurwaarder worden opgeteld bij de huurschuld.

Ik heb een betalingsregeling met jullie afgesproken maar ik kan deze niet nakomen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Bel ons gerust. We bespreken dan graag wat uw mogelijkheden zijn. Ons telefoonnummer is 078 620 20 00.

Uit hoeveel termijnen mag een betalingsregeling bestaan?

Algemeen

Het uitgangspunt is dat een betalingsregeling bestaat uit maximaal 6 termijnen.

Hoe vaak mag ik een betalingsregeling aanvragen?

Algemeen

U kunt 1 keer per jaar een betalingregeling afsluiten, maar maatwerk is mogelijk. Neem gerust contact met ons op. We bespreken dan met u wat uw mogelijkheden zijn. Ons telefoonnummer is 078 620 20 00.

Ik heb bewindvoering aangevraagd in verband met mijn financiële problemen. Wachten jullie op bericht van mijn bewindvoerder?

Algemeen

Dat ligt aan uw situatie. Neem contact met ons op om de situatie te bespreken. U kunt ons bellen via 078 620 20 00.

Mijn bewindvoerder regelt mijn financiële zaken. Ben ik zelf nog verantwoordelijk voor het betalen van de huur?

Algemeen

Nee, de bewindvoerder is verantwoordelijk voor het betalen van de huur.

Betaalt u de huur niet op tijd?

Algemeen

De huur moet voor de 1e van de maand bij ons binnen zijn. Wij willen onze huurders helpen om betalingsproblemen te voorkomen. Daarom leven we de betaaldatum die we hebben afgesproken in de huurovereenkomst, betaling voor de 1e van de maand, strikt na. Als nieuwe huurder kunt u de eerste 12 maanden geen betalingsregeling met ons afspreken.

Betaalt u niet op tijd?
Dan krijgt u een herinnering om de huur alsnog aan ons over te maken. Heeft u na de herinnering nog niet betaald? Dan krijgt u een aanmaning. Daarin leest u ook wat de kosten zijn als wij de deurwaarder inschakelen.

Heeft u geldzorgen? Blijf er niet mee lopen maar zoek hulp!

Algemeen

Bel dan met het Sociaal Wijk Team van uw gemeente voor een afspraak.

Gemeente Alblasserdam
Vivenz Alblasserdam
Telefoonnummer: 088 12 37 007
E-mail: achterwacht.alblasserdam@desocialebasis.nl

Gemeente Papendrecht
Sterk Papendrecht
Adres: Veerweg 127, Papendrecht.
Telefoonnummer: 078 - 615 47 41
Website: www.sterkpapendrecht.nl

Gemeente H-I-Ambacht 
Sociaal Wijkteam Ambacht
Adres: Hoge Kade 50 (Cascade), 3341 BE Hendrik-Ido-Ambacht
Telefoonnummer: 078 - 68224 16
Website: www.sociaalwijkteambacht.nl

Gemeente Zwijndrecht
Vivera sociaal wijkteam
Telefoonnummer: 078 - 770 81 81
E-mail: info@wijkteamzwijndrecht.nl
Website: www.viverasociaalwijkteam.nl

Of neem contact op met de afdeling budgetadvies en schuldbemiddeling van de Sociale Dienst Drechtsteden. 
Adres: Spuiboulevard 298, 3311 GR Dordrecht
Telefoonummer: 078 770 8910
Website: www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/schulden

Of met een Schuldhulpmaatje bij u in de buurt via schuldhulpmaatje.nl/locaties/

Heeft u na een herinnering en aanmaning of sommatie de huur niet betaald?

Algemeen

Neem contact met ons op via MijnWoonkracht10 of via 078 620 20 00. Mailen kan ook via huuradministratie@woonkracht10.nl.

Heeft u geen contact met ons opgenomen? Dan volgt eventueel een huisbezoek. Als wij geen contact met u kunnen krijgen, dan melden wij dit bij het Sociaal Team of Zorgnetwerk van uw gemeente. Eventueel schakelen we de deurwaarder in. De kosten hiervan betaalt u.

Leidt dat niet tot betaling, dan stappen we naar de rechter om ontruiming van de woning aan te vragen. Als dat gebeurt, kunt u vijf jaar lang geen woning meer huren.

Mijn bewindvoerder regelt mijn financiële zaken. Moet ik dit aan jullie doorgeven?

Algemeen

Nee, de bewindvoerder laat ons dit weten en stuurt ons de brief met het besluit.