Ontvang ik jaarlijks een afrekening voor servicekosten?
Algemeen
U krijgt ieder jaar voor 1 juli de afrekening voor de servicekosten over het afgelopen jaar.
Samen met uw huur betaalt u ook servicekosten, voor bijvoorbeeld de schoonmaak van de algemene ruimtes in uw woongebouw. Wat de kosten daarvan precies zijn, weten we pas aan het einde van het jaar. Daarom betaalt u elke maand een voorschot.
We proberen de voorschotten zo te berekenen dat het aan het eind van het jaar klopt. Maar soms moet u geld bijbetalen of krijgt u geld terug.
Nadat u de afrekening heeft ontvangen, proberen we het tegoed van de servicekosten binnen 10 werkdagen over te maken op uw rekening. We gebruiken daarvoor het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Heeft u inmiddels een andere bankrekening of is het bankrekeningnummer opgeheven (bijvoorbeeld bij overlijden)? Geef ons dan zo snel mogelijk het nieuwe rekeningnummer door.
U krijgt ieder jaar voor 1 juli de afrekening voor de servicekosten over het afgelopen jaar.
Als u vragen heeft over de afrekening, neem dan contact met ons op via 078 620 20 00 of via het contactformulier
Dit zijn de kosten van bijvoorbeeld de lift of de verlichting in de hal en andere gezamenlijke ruimten in uw woongebouw. Elke bewoner betaalt hetzelfde bedrag mee via de servicekosten.
Over (een deel van) sommige servicekosten kan huurtoeslag aangevraagd worden. U leest hier alles over op de website van de belastingdienst.
U kunt alleen het voorschot aanpassen voor onderdelen die gaan over uw eigen gebruik. Dit zijn nutsvoorzieningen waar u een individuele meter heeft, zoals stookkosten.
Het voorschot servicekosten betreft kosten die gemaakt worden voor het hele woongebouw. Deze zijn voor alle bewoners hetzelfde en kunnen niet aangepast worden. Wij passen dit aan op basis van uw jaarlijkse eindafrekening.
Wel aanpasbaar: stookkosten, (individueel) water, (individueel) elektra.
Niet aanpasbaar: schoonmaak, onderhoud groen, (algemene) elektra, (algemeen) water, serviceabonnement, glasverzekering, ontstoppingsfonds.
De servicekosten staan op uw maandfactuur. U vindt de factuur in MijnWoonkracht10.
Vanwege de energiecrisis zijn de tarieven over 2023, 2,5 keer hoger dan over 2022. Dit zorgt voor een hoge afrekening.Dit zien we bij al onze complexen en ook landelijk terug.
Uw voorschot servicekosten betaalt u iedere maand met de huur.
Dat zijn de kosten voor de schoonmaak van de gezamenlijke ruimten in uw woongebouw. De hal bijvoorbeeld, of het trappenhuis. Elke bewoner in uw woongebouw betaalt hetzelfde bedrag mee aan deze kosten.
Per 1 juli wordt bij (de meeste) complexen het voorschotbedrag van de elektrakosten en de schoonmaakkosten verhoogd.
Ja, u kunt een betalingsregeling afspreken. U kunt dit direct regelen via betalingsregeling aanvragen of ons bellen via 078 620 20 00.
Nee, iedereen heeft met de hoge tarieven te maken. De energie voor 2023 is in 2022 ingekocht, tijdens de energiecrisis.
Als de huur door het overlijden van de huurder is opgezegd, is het streven de afrekening binnen 3 maanden te verwerken.
Omdat er zicht was dat per 2024 de tarieven zouden dalen. Nu we weten dat de tarieven 2024 fors gedaald zijn kunnen we een goede inschatting maken van de voorschotten. Anders hadden we de voorschotten 2023 onnodig heel hoog moeten zetten met alle onrust van dien. Daarom de aanpassing per 1 juli 2024.
Als op grotere schaal ingekocht wordt, kan dit voordeel opleveren.
Alle bewoners betalen hetzelfde voorschotbedrag voor de servicekosten. Houdt u er rekening mee dat dit een voorschotbedrag is. Als blijkt dat u te veel betaald heeft, krijgt u het teveel betaalde bedrag volgend jaar terug bij de afrekening.
Dit doen wij alleen als de kosten duidelijk hoger zijn dan het voorschot.